torsdag 2 januari 2014

Jag gillar ugglor

Klok som en uggla, vem vill inte vara det?... Jag har länge gillat ugglor och nu har de riktigt kommit i ropet på kläder och i heminredning. Det är ugglor överallt! Jag gillar dem för att det är något mystiskt över dem och de har alltid varit förknippade med visdom och trolldom. De är spännande och fina tycker jag. Förutom på zoo har jag bara sett ugglor ett fåtal gånger på riktigt trots att jag vistas rätt mycket i naturen och i skogen, dels är de ju väl maskerade, dels rör de på sig när jag inte är i skogen, vid gryning, skymning och på natten, dels tror jag att jag är för dålig på att smyga. Det är sannerligen en upplevelse att se en nästan helt vit uggla glida fram rakt över en, det var magiskt och jag trodde jag såg i syne, den var helt ljudlös!
 Jag har målat ugglor ett antal gånger, gjort en av skrot och fallit för flugan nu och köpt ett antal, smycken, tröjor till och med som julgranskulor.

Svart uggla - egentligen en halloweenprydnad, men jag drog av hatten

Halsband köpt på Lanzarote

Armband köpt i Edingburg

Uggla i trädrot - målad av mig 1995 Akryl

Pärlugglor - Olja på duk 1995

Stenuggla - akryl på gråsten 1995

1 kommentar: